برنامه اینستاگرام همانطور که گفته شد قابلیت های فراوانی دارد. لازمه ی آغاز فعالیت در این برنامه تعریف نام کاربری و رمز عبور است. بعد از این مرحله صفحه شخصی به وجود می آید که امکان فعالیت در آن بدون محدودیت وجود دارد. بسیاری از صفحات به علت نوع فعالیتی که دارند تعداد فالوور هایشان بسیار زیاد است. افزایش تعداد فالور به معنای افزایش محبوبیت، افزایش فروش، افزایش درآمد و …. است. تاوان فراموشی رمز اینستا برای این دسته از افراد بسیار بیشتر از کسانی است که فعالیت جزئی در این فضا دارند. اما آنچه موجب شده که اینستاگرام به مکانی مهم و تاثیرگذار برای عرصه های مختلف تبدیل شود، قابلیت های بالای آن است که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • در اینستاگرام الگوریتم هایی فعال هستند که می توانند بیشترین نتایج جستجو را به نمایش بگذارند. با وجه به این مطلب افزایش تعداد بازدید، سیو، لایک، کامنت و … بسیار اهمیت دارد زیرا رتبه صفحه را در جستجوها ارتقا می دهد.
  • در اینستاگرام امکان اشتراک گذاری عکس و ویدیو وجود دارد. همچنین در بخش لایک می توان میزان محبوبیت عکس یا فیلم ارائه شده را سنجید. در بخش کامنت نیز نظرها به اشتراک گذاشته می شود. همه ی این موارد گویای وجود یک فضای مناسب برای تبادل نظر است.
  • یکی از قابلیت های دیگر اینستاگرام امکان نمایش استوری است. استوری ها که یکی از محبوب ترین بخش های اینستاگرام است ، عمری ۲۴ ساعته دارند. استوری ها در بالای صفحه فالور ها با رنگ قرمز به نمایش در می آیند و قابلیت نمایش یافتن پیوسته نیز دارند. قابلیت دیگری که برای بخش استوری در نظر گرفته شده، محدود کردن نمایش استوری برای افرادی است که نمی خواهیم به استوری های ما دسترسی داشته باشند. همچنین تعریف کلوز فرند برای کسانی که مجوز دیدن استوری ها را دارند از دیگر قابلیت های اینستاگرام است. در نهایت باید به افکت های متنوع بخش استوری اشاره کرد. این افکت ها موجب افزایش جذابیت این برنامه موفق شبکه اجتماعی شده است.
  • لایو یا همان ویدیو زنده در اینستاگرام فضایی را به وجود آورده است که افراد بتوانند به صورت آنلاین و چشم در چشم احساسات، محصولات و .. خود را به نمایش بگذارند.
  • در اینستاگرام بخشی به نام آی جی تی وی تعریف شده است که مختص ویدیوهای طولانی است. این بخش نیز برای به اشتراک گذاشتن آموزش ها و مطالب مهم و طولانی بسیار کاربردی است.
  • برای کسب و کارها و یا افرادی که به دنبال جذب فالور هستند نیز بخشی به نام اکسپولر تعیین شده است. با فعال کردن این بخش، صفحه در بخش جستجو برای همه ی افراد حاضر در اینستاگرام به نمایش در می آید. این امر به بیشتر دیده شدن کمک وافری می کند.
  • در اینستاگرام افراد علاقمند به غذا، سفر، مد و … می توانند به صفحاتی که به صورت جهانی در این عرصه فعال هستند دسترسی داشته باشند.
  • گاهی لازم است یک پست سیو و یا برای دیگران ارسال شود. در اینستاگرام قابلیتی وجود دارد که می توان پست ها و یا استوری های محبوب را برای دیگران ارسال کرد و یا آنها را در صفحه شخصی به صورت استوری و یا پست به اشتراک گذاشت. سیو کردن نیز فقط برای پست ها ممکن است زیرا همانطور که گفته شد عمر استوری تنها یک روز است.
  • افرادی که تمایل به چت کردن در فضای مجازی دارند می توانند اقدام به ارسال پیام در دایرکت کنند. همچنین امکان تشکیل گروه نیز در این فضا وجود دارد.
  • استفاده از قابلیت هشتگ در صفحات اینستاگرام به کاربران کمک می کند که به راحتی به مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. در واقع کافیست در بخش جستجو کلمه ای که مورد نظر است با هشتگ تایپ شود تا تمامی صفحات مربوط به آن بالا بیاید.
  • کسانی که از اینستاگرام برای کارهای تجاری، فرهنگی و … استفاده می کنند می توانند میزان موفقیت صفحه ی خود را ارزیابی کنند یعنی تعداد افرادی که مطالب صفحه را منتشر و یا ذخیره کرده اند به راحتی قابل ارزیابی است.
  • با توجه به اینکه در فضای مجازی امکان فعالیت هر کسی وجود دارد در اینستاگرام به صفحات معتبر و صاحب نام تیک آبی تعلق می گیرد. در واقع تیک آبی همان اعتبار صفحات است.

تمامی موارد ذکر شده تنها بخشی از قابلیت های این برنامه  است به همین دلیل فراموشی رمز اینستا با بار روانی بالایی همراه است.